tło
pl img go find

Pobudź

swoje 6 zmysłów

Peru

pl img peru

Bolivia

pl img bolivia

Argentina

pl img argentina

Brazylia

pl img brazylia

Wenezuela

pl img wenezuela

Chile

pl img chile

ZIOŁA PERUWIAŃSKIE

QUINOA

 Quinoa (Chenopodium quinoa), czyli kosmosa ryżowa

 Nazywana również złotem Inków lub ryżem peruwiańskim, była uprawiana już ponad 5 tysięcy lat temu na terenach górskich w rejonach Peru, Boliwii, Ekwadoru i Chile. Bardzo wytrzymała na trudne warunki klimatyczne, jest w stanie rosnąć na bardzo dużych wysokościach, przy ujemnych temperaturach i niskich opadach. Przez Inków została nazwana „Matką zbóż” ze względu na swoje bogate wartości odżywcze i wytrzymałość - była ona dla nich świętą rośliną. Według legend, każdego roku pierwszy zasiew komosy rozpoczynał sam wódz Inków używając do tego celu złotej łopaty. Wojownicy inkascy podczas długich marszów jedli quinoę zmieszaną z tłuszczem zwierzęcym, nazywali to „wojennymi kulkami” – były bardzo pożywne i mogły przetrwać wiele tygodni.

Quinoa to gatunek rośliny jednorocznej należący do grupy pseudozbóż, czyli roślin wytwarzających nasiona bogate w skrobię, lecz nie będących zbożami. Jest spokrewniona z amarantusem, który ma podobne właściwości. Wszystkie części rośliny są jadalne: zarówno ziarno jak i liście.

Kosmosa występuje w różnych odmianach: biała (najbardziej powszechna i najdelikatniejsza), brązowa, czerwona i czarna. Czarna występuje najrzadziej, razem z czerwoną odznacza się bardziej intensywnym smakiem.

 Właściwości

Quinoa wyróżnia się bardzo wysoką zawartością wartościowego białka. Nie zawiera przy tym glutenu - może być zatem bezpiecznie stosowana przez osoby z celiakią czy nietolerancją glutenu. Białko zawarte w komosie to tak zwane białko kompletne, czyli zawierające pełen zestaw 9-ciu niezbędnych aminokwasów. Szczególnie istotna w quinoa jest obecność dużych ilości lizyny, aminokwasu ważnego dla wzrostu, odnowy i naprawy komórek. Dzięki niej ma właściwości antynowotworowe.

Ma również bardzo niski indeks glikemiczny IG 35, ważny dla chorych na cukrzyce jak i osób chcących zrzucić kilka kilogramów. 

Oprócz białka, quinoa zawiera szereg innych, cennych dla zdrowia składników odżywczych. Jest bogatym źródłem manganu, magnezu, wapnia, żelaza, miedzi i fosforu  oraz witamin z grupy B: (witamina B1 – tiamina, B2 – ryboflawina, B3 – niacyna, B6, B9 – kwas foliowy).

Nasiona komosy mają działanie przeciwmiażdżycowe oraz wspomagają pracę mózgu ponieważ zawierają więcej tłuszczu niż inne ziarna zbóż, jednak tłuszcz ten stanowią głównie wartościowe, nienasycone kwasy tłuszczowe, między innymi te z grupy omega-3. Są rówież źródłem silnych przeciwutleniaczy do których należą dwa flawonoidy – kwercetyna i kaempferol, które mają działanie rozkurczowe, antyoksydacyjne, przeciwzapalne i przeciwalergiczne.

Kosmosa zawiera również kwas ferulowy, kumarowy, hydroksybenzoesowy i kwas wanilinowy. Wymienione wyżej fito substancje wpływają w efektywny sposób na stany zapalne, powstrzymując je lub zupełnie likwidując.

Dzięki wysokiej zawartości błonnika przeciwdziała zaparciom, oczyszcza organizm  z toksyn.

 Quinoa zawiera więcej przyswajalnego wapnia niż mleko – idealna dla osób z nietolerancją laktozy.

 

Sposób przygotowania

Nieoczyszczone nasiona komosy pokryte są związkiem chemicznym o gorzkim smaku, zwanym saponiną (naturalna ochrona przed zwierzętami roślinożernymi). Aby pozbyć się goryczki, należy je przed gotowaniem dokładnie opłukać. W tym celu umieszczamy nasiona w sicie o drobnych oczkach i przepłukujemy pod strumieniem zimnej wody. Opłukaną komosę umieszczamy w garnku, zalewamy wodą w proporcji 2 części wody na 1 część nasion, doprowadzamy do wrzenia. Zmniejszamy ogień, przykrywamy i gotujemy na małym ogniu ok. 15-20 min, aż quinoa wchłonie całą wodę. Ziarenka powinny stać się lekko przezroczyste.

Quinoa w kuchni jest bardzo wszechstronna. Jest bardzo delikatna w smaku i można ją śmiało stosować jako zamiennik ziemniaków, makaronu, ryżu i kasz.

quinoa1 2